Journalist Nils Adriaans maakte een rondgang langs verschillende radiokenners en liefhebbers en Ralph van Dijk (oprichter van radioreclamebureau Eardrum in Australië) Hun beschouwingen – in soundbites:
Experimenteren in de studio
Joeri Jansen, creative director van Roorda Reclamebureau, met de campagne Afscheid van de praatpalen genomineerd voor beste radiocommercial van het jaar: ‘Radio is superrelevant als het gaat om awareness en tactische inzet. Dat draait dan vaak om een hoge frequentie, dus vaak om korte spots. Maar de luisteraars echt meenemen en entertainen is dan een flinke uitdaging. Vaak is er te veel tekst en zijn er te veel wensen als je de studio ingaat. Voor je het weet ben je vooral bezig met alles in die 25 seconden te proppen. Dat werkt niet.
‘In België (Jansen was voorheen partner van Rich, de Nederlandse vestiging van het Belgische Famous, NA) was dat proces totaal anders. Daar ging creatie met een aantal concepten en acteurs een dag de studio in om te experimenteren en te kijken wat het beste werkte. Er werden aan de klant dus geen scripts gepresenteerd maar het resultaat van die dag lang experimenteren. Dat proces zorgde voor opvallende en vaak ook prijswinnende creaties.’
Het is zo makkelijk om op te vallen!
Rens Pluijm, Head of Sound Design en Founding Partner Ambassadors: ‘Je kunt als adverteerder package deals maken met radiostations en mediabureaus, waarbij de productie van de spot meteen wordt meegenomen. Creatie komt er eigenlijk niet meer aan te pas (want te duur). Maar adverteerders zouden lef moeten tonen. Heel veel leuke ideeën sneuvelen al in een vroeg stadium door gebrek aan vertrouwen. Als je nu de radio aanzet, klinkt bijna alles hetzelfde. Het is zo makkelijk om op te vallen! Probeer eens een ander geluid, een andere stem, een andere benadering en voilà: je hebt meteen de aandacht. Dat is de kracht van radio.’