Vrijdag 28 februari 2020 | Door: Larisa Da Veiga
Februari is in de Verenigde Staten en Canada ‘Black History Month’. FunX Media kon de maand niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Nederland is namelijk rijk aan vele zwarte ondernemers, zoals Sigmara Gijsbertha (26) en Gershwin Bonevacia (26).
Sigmara Gijsbertha
De jonge eigenaresse van de welbekende Facebook community ‘My Fabulous Outfits’, oftewel MFO, werkt al een aantal jaar als ondernemer. Wat begon als een stageopdracht, groeide in een mum van tijd uit tot een populaire online community met meer dan 74.000 leden. Ondanks dat Sigmara nu veel succes boekt met haar modeplatform, wil ze nog veel meer bereiken. “Mijn ultieme doel is om van mijn naam een merk te maken”, aldus het toekomstige rolmodel. Dit doel wil ze behalen door haar echte passie te volgen. Sigmara wil namelijk anderen helpen op het gebied van ondernemen en moederschap. Haar eigen ervaringen en fouten dienen als inspiratiebron: “Ik zou immers mijn fouten nooit willen vermijden, want anders zou ik niet leren.”
Sigmara Gijsbertha
Gershwin Bonevacia
Gershwin Bonevacia is een Amsterdamse stadsdichter die met zijn grote woordenschat vele harten weet te raken. De liefde voor taal komt ironisch genoeg door zijn uitdagingen met woorden. Als dyslectisch persoon zoekt de poëet elke dag nieuwe synoniemen, omdat hij het lastig vindt om taal te coderen. Zijn creatieve woordgebruik komt goed naar voren in zijn eerste dichtbundel ‘Ik heb een fiets gekocht’. De tweede bundel volgt in april en zal ‘Toen ik klein was, was ik niet bang’ heten.
Gershwin Bonevacia
“Hoe succesvoller ik word, hoe witter mijn omgeving wordt”
Uitdagingen
Als zwarte ondernemers kampen zowel Gershwin als Sigmara met veel uitdagingen. Gershwin voelde zich, vooral in het begin van zijn carrière, niet serieus genomen. De woordkunstenaar werd dan bijvoorbeeld aangekondigd als rapper. Verder valt het hem ook op dat zijn succes gepaard gaat met de afwezigheid van mensen die op hem lijken: “Hoe succesvoller ik word, hoe witter mijn omgeving wordt.”
Sigmara is zich ook bewust van de uitdagingen. Ze merkt onder andere dat ze harder moet werken dan anderen om serieus genomen te worden. Als pas afgestudeerde ondernemer en moeder moet ze al veel ballen hoog houden, dus dat kan soms overweldigend zijn.
“We zijn het simpelweg niet gewend om zwarte succesvolle mensen te zien”
Zwarte community
Gelukkig halen de ondernemers veel steun uit de zwarte community in Nederland. De online community van Sigmara bestaat uit veel leden die haar dagelijks steunberichten sturen. Jammer genoeg was deze aanmoediging niet altijd zichtbaar in het begin van haar carrière. Volgens Sigmara had dit vooral te maken met de ondervertegenwoordiging in de samenleving: “We zijn het simpelweg niet gewend om zwarte succesvolle mensen te zien.”
Gershwin probeert deze ondervertegenwoordiging tegen te gaan met het platform ‘Black Male Achievers’. Als voorzitter steunt hij andere professionals, omdat hij gelooft dat de zwarte gemeenschap hier behoefte aan heeft. “We komen uit een kwetsbare positie, omdat we een onstabiele geschiedenis hebben. Bepaalde funderingen zijn hierdoor niet gelegd, maar nu proberen we deze funderingen samen te leggen.”
Zwarte rolmodellen
Zoals Sigmara al aangaf is ondervertegenwoordiging in de samenleving een groot probleem voor de zwarte gemeenschap. Zwarte rolmodellen zijn daarom ook cruciaal voor de jeugd, volgens Gershwin. Hij haalt zelf vooral inspiratie uit zijn ouders, mentor John Leerdam, astrofysicus Neil deGrasse Tyson en modeontwerper Ozwald Boateng.
Naast haar vader is er vooral één rolmodel dat Sigmara motiveert om alles uit het leven te halen: Oprah Winfrey. De mentaliteit, doorzettingsvermogen en kracht van de Afro-Amerikaanse miljardair pusht haar om te groeien als persoon en ondernemer.
“Maak van je passie een verdienmodel”
Advies
Opkomende zwarte ondernemers moeten nee durven zeggen, volgens Sigmara. Het valt haar op dat veel ondernemers blindelings vertrouwen op mondelinge afspraken: “Wees niet naïef en werk altijd met contracten!”, aldus de onderneemster. Verder vindt ze het ook belangrijk dat ondernemers te allen tijde hun dromen volgen. Haar motto is dan ook: “Maak van je passie een verdienmodel.”
Gershwin vindt het vooral belangrijk dat jonge ondernemers zich omringen met goede vrienden en nuttige netwerkrelaties. Door deze steun kunnen de jongeren zich beter ontwikkelen tot succesvolle zwarte ondernemers.