Vrijdag 17 april 2020 | Door: Larisa Da Veiga
Als deze crisis ons iets leert, is het dat niets zeker is. Zelfs je carrière loopt wellicht gevaar. De grote mate van annuleringen en lage stand van je buffer kunnen paniekmomenten veroorzaken, maar dat hoeft niet meer het geval te zijn. In de driedelige reeks van het nieuwe item ‘Future Fortune’ bespreken we, aan de hand van uiteenlopende beroepen, je next step! Het eerste deel staat in het teken van beroepen die met digitalisering en digitale innovatie te maken hebben.
Digitaal Goud
Digitalisering is een groot onderdeel van onze samenleving geworden. Mensen ondernemen steeds meer activiteiten op het internet en laten daarbij sporen achter. Deze digitale sporen bevatten een schat aan waardevolle informatie. Als data scientist ben je hierdoor onmisbaar voor de meeste bedrijven, aangezien jij deze informatie kan analyseren en structureren.
Data scientisten worden, door de hard groeiende vraag, rijkelijk beloond met een stijgend salarisniveau. Steeds meer bedrijven zien het belang van de specialisten in, omdat ze merken dat data het nieuwe goud is. Dankzij datagerelateerde voorspellingen kunnen bedrijven onder andere beter inspelen op het consumentengedrag.
Block digitale inbraken
De groei van data gaat helaas gepaard met de toename van gevaarlijke datalekken. Dit kan grote gevolgen hebben voor de maatschappij, aangezien persoonlijke gegevens op straat komen te liggen. Een cyber security expert voorkomt zulke digitale tragedies door computer- en informatiesystemen te beveiligen.
Cyber security experts worden door bedrijven ingezet om hackers, virussen en andere online bedreigingen uit de weg te ruimen. Het beroep behoort tot de beroepen van de toekomst, omdat criminaliteit ook in rap tempo digitaliseert. De helden met een virtuele cape gaan, bewapend met innovatieve software, dit tegen.
Internetmarkt
Aangezien de fysieke markt de aankomende tijd geen optie meer is, kan de internetmarkt een goed alternatief zijn. Anderhalf meter afstand is hierbij geen probleem en het enige wat aanstekelijk is, is de content die viral gaat. Als digital marketeer promoot je, net als de luide verkopers op de markt, producten of diensten.
Digital marketeers houden zich dagelijks bezig met het inzetten van een breed scala aan online mogelijkheden. De online middelen worden ingezet om producten of diensten onder de aandacht te brengen bij de doelgroep. Zowel creatieve als strategische vaardigheden zijn dan ook essentieel voor dit beroep.
Volgende week staan er weer nieuwe beroepen van de toekomst op een rij in Future Fortune Part 2. Stay tuned en ontdek hoe jij je carrière nieuw leven kan inblazen!