De eerste webinar van Mind Your Business is een feit! Tijdens de vierde editie van Mind Your Business stond geld centraal. Online business coach Eurshanie deelde haar deskundigheid en ervaring met de kijkers. Tips over verdienmodellen ontbraken daarbij zeker niet. Heb jij de webinar gemist? Maar ben je wel benieuwd welke verdienmodellen passen bij jouw onderneming? Lees dan snel verder.
Welk verdienmodel past bij jouw onderneming?
Voordat je kunt beginnen met een online business is het goed om onderzoek te doen naar welk verdienmodel het best bij jouw onderneming past. Verdienmodellen zijn inkomstenstromen die bepalen waar je inkomsten vandaan komen. Het kan voorkomen dat je soms meer dan één verdienmodel nodig hebt om meer zekerheid te creëren.
Online verdienmodel 1: Digitale (informatie) producten
Digitale producten zijn producten die je digitaal consumeert zoals een e-book of online cursus. De digitale producten die je verkoopt zijn meestal producten die je één keer maakt en vervolgens kunt blijven verkopen. Natuurlijk heeft het product zo nu en dan wel een update nodig. Denk bijvoorbeeld aan een online cursus over social media.
Voordeel: Je hebt niet veel nodig om te starten. Het enige wat je nodig hebt is een platform waarop je jouw product kan verkopen, een website of landingspagina. Vervolgens maak je zelf het product.
Nadeel: Er kan misbruik worden gemaakt van jouw digitale product. Zo kan een e-book makkelijk via de mail doorgestuurd worden.
Online verdienmodel 2: Verkoop van goederen
Hierbij koop je producten in of laat je producten produceren zoals kleding en elektronica. Deze producten kun je vervolgens verkopen via een webwinkel aan consumenten of bedrijven.
Voordeel: In tegenstelling tot een fysieke winkel is een webwinkel vrij goedkoop om te beheren.
Nadeel: Iedere verkoop vereist een actie. Voor ieder product dat wordt verkocht geef je daarnaast geld uit aan verzending en inkoop of productie. Hierdoor houd je weinig omzet over.

Voorbeeld berekening uit presentatie van Eurshanie Nicasia.
Online verdienmodel 3: uurtje-factuurtje
Uurtje-factuurtje is een gebruikelijke wijze van facturen in de dienstensector. De hoogte van de factuur wordt (mede) bepaald door het aantal bestede uren. Onder andere website designers, vertalers en coaches werken met dit verdienmodel.
Voordeel: Bij dit verdienmodel kun je van te voren inschatten hoeveel je per maand kan verdienen, zodra je weet hoeveel uren je iedere maand verkoopt.
Nadeel: Als je wil groeien met het uurtje-factuurtje model, moet je meer mensen inhuren om meer producten en / of diensten te kunnen verkopen. Het gevolg hiervan is dat je meer kosten kwijt bent aan software, verzekering, apparatuur of een kantoor. Daarnaast kun je te maken krijgen met langdurig zieke medewerkers en je moet meer overleggen waardoor minder uren kunnen worden behaald.
Meer handige tips zoals deze voor jouw onderneming? Check dan de andere artikelen.
Mind Your Business
MIND YOUR BUSINESS is een serie van kennis events georganiseerd door FunX Media en The Student Hotel. Iedere editie staat een ander thema binnen ondernemerschap centraal. Alles om jou als ondernemer op weg te helpen naar het succes als ondernemer. Krijg nieuwe kennis en kom in contact met andere ondernemers. Houd onze social mediakanalen in de gaten voor de volgende editie van Mind Your Business.