Een vraagstuk waar veel startende ondernemers mee dealen, is hoeveel ze eigenlijk kunnen vragen voor hun dienst of product. Veel starters spelen op safe en beginnen met een laag tarief, maar is jouw product dat wel echt waard? Herken je jezelf hierin? Dan is het tijd om je money mindset te veranderen!
Tijdens Mind Your Business: Money Talk #2 gaf online business coach Eurshanie, op basis van haar eigen ervaring, handige tips over hoe je als startende ondernemer de juiste money mindset krijgt en vraagt wat je ook echt verdient. Het is namelijk niet gek dat je als startende ondernemer het gevoel hebt dat je veel meer vraagt dan in loondienst. Toch is het niet nodig om minder te vragen, er zijn namelijk vier redenen waarom jij WEL meer geld mag vragen:
1. Wanneer je in loondienst werkt, wordt er veel voor je betaald
Denk hierbij aan onder andere vakantie, belastingen, premies, reiskosten en educatie. Daarnaast krijgen sommige werknemers een lease auto, dertiende maand of een telefoon van de zaak.
Wanneer je ondernemer bent betaal jij hier zelf voor. En daar zitten nog niet eens de overige kosten bij waar je mee te maken krijgt als ondernemer. Al deze kosten moet je natuurlijk doorberekenen in de uren en producten want anders wordt het erg moeilijk om je rekeningen te betalen.
2. Je moet blijven groeien als bedrijf
Om te blijven groeien met jouw bedrijf, moet je blijven herinvesteren. De beste manier om dit te doen is om de winst direct weer te investeren in jouw online business.
3. Je levert waarde
Als ondernemer steek je tijd, energie, moeite en geld in jouw bedrijf. Dit moet dan ook zeker beloond worden om gemotiveerd te blijven. Veel passievolle ondernemers vergeten dit vaak, maar sta vooral stil bij het feit dat je kennis en ervaring deelt. Al de cursussen en opleidingen die je hebt gevolgd of de uren die je hebt geïnvesteerd om te oefenen. Dit alles maakt onderdeel uit van de waarde van jouw product of dienst.
4. De waarde van jouw product of dienst in het hoofd van jouw klant
De mens is eenmaal zo ingesteld dat hoe hoger de prijs van een product of dienst is, hoe waardevoller zij het product of de dienst vinden. ‘Goedkoop is duurkoop’ is de gedachte van velen. Daarnaast speelt de emotie die jouw product of dienst opwerkt ook een rol bij jouw klanten. Vaak is het zo dat een duurder product exclusiever aanvoelt. Dit gevoel kun je creëren door zowel over je branding als je prijs goed na te denken.
Hou deze mindset dus zeker vast bij het bepalen van de waarde van jouw dienst of product.
Meer handige tips voor jouw onderneming? Check dan deze artikelen.
Mind Your Business
MIND YOUR BUSINESS is een serie van kennis events georganiseerd door FunX Media en The Student Hotel. Iedere editie staat een ander thema binnen ondernemerschap centraal. Alles om jou als ondernemer op weg te helpen naar het succes als ondernemer. Krijg nieuwe kennis en kom in contact met andere ondernemers. Houd onze social mediakanalen in de gaten voor de volgende editie van Mind Your Business.