EvenementenNieuwsTips

Woensdag 14 oktober 2020 | Door: Mora Ahmadi

Social media is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Maar liefst 96% van alle Nederlanders is actief op verschillende social media. TikTok is een app waar je waarschijnlijk al van hebt gehoord, tenzij je geen jongeren in je directe omgeving hebt. Wat je waarschijnlijk nog niet wist, is dat TikTok razend-populair is geworden onder de Nederlandse jeugd. Het is het snelst groeiende platform en richt zich op generatie Z. Het engagement percentage op TikTok (29%) is maar liefst 5% hoger dan bij de concurrent Instagram. Wist je dat minder dan 5% van de ondernemers TikTok gebruikt voor hun digitale marketing strategie?

DE CIJFERS

Dit zijn de belangrijkste demografische cijfers op het gebied van TikTok:

  • TikTok heeft inmiddels 1,2 miljard gebruikers wereldwijd
  • Waarvan 4,5 miljoen gebruikers in Nederland (dit getal neemt dagelijks toe!)
  • 61% van de gebruikers zijn vrouwen
  • De leeftijdsgroep tussen de 18 en 35 jaar is de belangrijkste advertentiegroep
  • Men besteedt dagelijks gemiddeld 60 minuten per dag op TikTok

(Bron: Emerce)

VIJF TIPS KILLER PITCH (8)

HOE WERKT HET?

Je denkt vast en zeker: ‘Wéér een nieuw platform waar ik iets mee moet.’ Don’t worry, we got you! Wij leggen je uit welke stappen je moet nemen als beginnende Tiktokker.

  1. Nadat de app is gedownload, kun je een account aanmaken. Voor bedrijven wordt het aangeraden om een Pro-account te nemen. Met een pro-account krijg je namelijk inzicht in uitgebreide statistieken. Denk hierbij aan het aantal views, volgers, paginabezoekers en je meest populaire filmpjes. Daarnaast krijg je ook inzicht in de demografische gegevens van jouw volgers
  2. Schrijf je biografie en deel daarin de links naar je socials en website. Mocht een gebruiker op je account klikken, dan krijgen zij de mogelijkheid om je bedrijfspagina te bezoeken.
  3. Creëer content: Maak of upload filmpjes, edit ze met muziek en filters. Doe mee aan TikTok Challenges of topics die trending zijn. Je zou zelfs een eigen challenge kunnen beginnen.

 

Wil je graag weten hoe TikTok werkt, bekijk dan deze handige TikTok tutorial voor beginners!

HOE BEREIK JE JONGEREN MET TIKTOK?

Alright, je kent nu alle basics. Je zal nu dan ook vast willen weten hoe je TikTok precies kan inzetten voor je bedrijf.

Influencers

Zoals er op Instagram een heleboel influencers zijn, zijn zij ook inmiddels te vinden op TikTok. Zij maken een groot deel uit van de content in de app. Met influencer marketing werk je samen met een populaire TikTok-gebruiker om bepaalde content te promoten onder de volgers. Influencers zorgen voor een verbinding met de jongere doelgroep.

Zorg er wel voor dat de boodschap van de TikTok-influencer authentiek en geloofwaardig overkomt. Dit lukt meestal wanneer je de influencer de ruimte geeft om de boodschap op hun eigen manier te promoten. Het is ook belangrijk dat je een influencer kiest die past bij je doelgroep en je merk.

Er zijn verschillende soorten influencers op TikTok. Zo heb je influencers die groot zijn geworden door TikTok, zij hebben vanwege hun populariteit meestal dan ook wel een vinkje. Daarnaast zijn er ook artiesten op TikTok die niet alleen hun muziek promoten via een extra  platform als TikTok, maar ook leuke en grappige hedendaagse filmpjes plaatsen. De FunX Music Award voor ‘’Best song’’ ging uit naar Boef en Numidia met Tout Es Bon. De vrolijke tune ging viraal, mede dankzij het vrolijke tik-tokdansje dat zij in samenwerking met influencers gemaakt hadden.

CREËER CONTENT EN GEBRUIK DE JUISTE #

Het creëren van TikTok filmpjes is gratis en makkelijk. Alles wat je nodig hebt is een creatieve geest. De filmpjes hoeven niet lang te zijn, maar wel visueel aantrekkelijk voor de jongerendoelgroep. Probeer de filmpjes eenvoudig en vlot te houden, dit komt authentieker over dan wanneer alles tot in de puntjes in scene is gezet. Let er ook op dat de content niet té commercieel overkomt. Zo blijf je op een slimme manier top of mind  en creëer je meer awareness. Jongeren kunnen platte advertenties als irritant ervaren, waardoor ze eerder geneigd zijn om door te scrollen.

Wanneer je het filmpje wilt uploaden zijn hashtags een must! De gemiddelde post bevat maximaal 6 hashtags. Het gebruik ervan kan invloed hebben op het algoritme en vergroot je bereik. Het helpt gebruikers ook om content op te zoeken over een specifiek onderwerp. Dit zorgt er dus voor dat de juiste personen jouw content bekijken.

Er zijn verschillende ‘’hashtag finder tools’’ die een overzicht weergeven van alle populaire hashtags van het moment. Daarnaast kun je ook zelf via de app zien welke hashtags soortgelijke bedrijven gebruiken.

# CHALLENGES

Meer engagement, betrokkenheid en naamsbekendheid? Koppel dan een meetbare hashtag challenge aan je merk of aan je product. Dit verkleint het gat tussen de TikTok gebruiker en het merk, want de gebruiker creëert zelf een TikTok. Daarnaast is er ook een kans dat influencers de hashtag-challenge promoten.

FunX heeft de #FMA20-CHALLENGE bedacht waarin TikTok-gebruikers een duo filmpje opnamen met FunX-dj Fernando. Degene met het beste filmpje mocht een award uitreiken tijdens de FunX Music Awards.

BE CREATIVE!

TikTok is een geweldige manier om meer branding en awareness te creëren onder de jongerendoelgroep. Het staat nog redelijk in kinderschoenen en adverteren in Nederland kan pas sinds kort. Daarom raden wij het sterk aan om voor nu de focus te leggen op het creëren van content en gebruik te maken van de hashtag challenges. Het mooie aan TikTok is dat je platform niet heel groot hoeft te zijn om mee te beginnen. Je TikTok filmpje kan alsnog 20.000 (of zelfs meer) views pakken, als het maar een creatief en luchtig filmpje is en het de jongeren aanspreekt!