EvenementenNieuwsTips

Woensdag 18 november 2020 | Door: Mora Ahmadi

Life is busy, vooral als je studeert of een eigen business hebt. We werken zo hard mogelijk om projecten te realiseren, deadlines te behalen en een miljoen andere dingen waar we aandacht aan moeten besteden om te voorkomen dat we achter lopen. Misschien denk je niet 1-2-3 aan je voeding om beter te kunnen presteren, maar dit is cruciaal!  Diëtiste en blogger Teni Stepanosian van Fitbeauty  deelt haar top 5 brainsnacks die jou een boost geven tijdens werk!

1. Bessen
Bessen bevatten verschillende stofjes die je tijdens het studeren kunnen ondersteunen. Blauwe bessen, aardbeien en bramen bevatten vooral veel flavonoïden in de vorm van anthocyanen. Klinkt erg complicated, we know. Waar is het dan precies goed voor? De stofjes verbeteren je mentale prestaties door de bloedstroom naar je hersenen te verhogen en je zenuwstelsel te ondersteunen bij het leren en onthouden (1)(2).
2. Citrusvruchten
Ook citrusvruchten zoals sinaasappels en grapefruits bevatten flavonoïden. De stofjes in citrusvruchten helpen het leren omdat ze je geheugen ondersteunen en je cellen beschermen waardoor je brein wordt beschermd tegen het aftakelen (3)(4)Uit meerdere onderzoeken blijkt dat het drinken van sap van citrusvruchten je mentale prestaties kan stimuleren (5)(6)(7). Je kunt het fruit gelukkig op verschillende manieren verwerken in je eten en drinken. Voeg wat citroenschijfjes toe aan je glas water of maak een heerlijke salade met sinaasappels.
3. Pure chocolade en andere cacaoproducten 
Veel mensen noemen het hun guilty pleasure: chocolade. Goed nieuws: cacao bevat verreweg de meeste flavonoïden per gram dan elk ander voedingsmiddel en daarom heeft pure chocolade een positief effect op de gezondheid van je hersenen (8). Uit onderzoek blijkt zelfs dat chocolademelk met pure chocolade je brein enorm kan ondersteunen bij mentale prestaties zoals bij het maken van een toets (9)(10)(11). Je guilty pleasure hoeft dus niet langer guilty te blijven!
4. (Wal)noten
Walnoten bevatten gezonde vetten die belangrijk zijn voor je hersenen. Ze helpen je om verbale informatie goed te interpreteren, wat heel handig kan zijn als je bijvoorbeeld in de les zit en stof tot je moet nemen (12). Daarnaast ondersteunen de gezonde vetten, vitamine E en Zink in (wal)noten je hersenen in het algemeen (13)(14). Top tussendoortje dus!
5. Eieren
Eieren bevatten enorm veel gezonde stofjes die nodig zijn voor onze brains, onder andere vitamine B12, Choline en Selenium. Selenium is betrokken bij je coördinatie, geheugen, cognitie en motoriek (15). Choline is nodig voor de ontwikkeling van je brein en de productie van een stofje dat nodig is om dingen te onthouden en je spieren goed te laten werken (16). Vitamine B12 is belangrijk voor je hele zenuwstelsel en als je waardes hiervan te laag zijn, dan kan dit negatieve gevolgen hebben voor je hersenfunctie (17)(18)

Wil je meer inspiratie en tips op het gebied van ondernemerschap & mindset? Check dan de andere artikelen van FunX Media!